Gantner Dániel

Gantner Dániel festményei tanulmányok. Nem monomániásan, mantrajelleggel festi képeit, hanem minden kép egyedi kísérlet. Összefüggenek egymással, klaszterszerű rokonságban állnak, de nem egymás változatai és semmiképp nem variációk egy témára. Ha valamilyen okból írásra adná a fejét esszéket vagy novellákat írna, Borges mintájára – egyedi, zárt, de önelégséges világokat, amelyeknél mindig kérdés, hogy mi fikció és mi idézet.

Ha sarokba szorítanak, hogy mondjak egy valakit, egy nagy elődöt, akihez kötném, hasonlítanám, akkor Paul Klee neve jut eszembe. Persze a képeiben benne van az azóta eltelt szűk száz év és benne van mindaz a globális képiség, amely elől kitérni sem lehetne. Aki akar, talál bennük pop artot, biztosan vannak, akik levezetnék belőle a posztmodern különböző értelmezéseit és sokan megelégednének azzal, hogy valamiféle posztinternet művészet gyümölcsei. Laissez faire. De ugyanazt a magas minőségű és elhivatott kutatást látni a képekben, mint Klee esetében.

Ami kiemeli Gantnert a generáció többi festészettel foglalkozó képzőművészéből, az talán épp a kiemelés, a keret használata, a bekeretezés. Manapság nem trendi kereteket használni a festészetben, van aki fel sem feszíti vásznait, manapság már a fotót sem feltétlenül keretezik, miért épp a festményt kéne. Az ok az elkülönítés, a keret ennek az aktusnak (gesztusnak) a tradícionális formája. Nála nem attól lesz más minőségű a kép síkja mint a fal síkja, hogy tüntetőleg taktilis lesz a felülete vagy attól, hogy a síkból kilépve – esetleg a faltól is eltávolodva – objektszerűvé válik, hanem attól, hogy közéjük ékelődik a keret. Egy demilitarizált zóna, amely se nem fal, se nem kép, amelytől a kép kép mivolta hangsúlyosabbá válik.

 

A képek enigmatikusak – de ez nem öncélű és nem egylövetű dolog, nem találós kérdések, egyik sem egy klasszikus vagy populáris műveltségi vetélkedő képi feladványa, amellyel valamilyen szubkultúra szórakoztathatja magát. (Ebbe bele-bele csúsznak sikeres kortárs alkotók.) 

Nincs egyértelmű dekód, mert nincs egy mindent átható és rendszerbe szervező kód sem – nincs univerzális egyenlet, nincs titok, ez mind egy hatalmas kísérlet.

Margl Ferenc, kurátor

CONTACT

 

Address: 1222 Budapest, Nagytétényi út 48-50.

 

E-mail: md@aqb.hu

 

Phone: +36 30 456-3222

 

 

aqb Project Space OPENING HOURS

 

 Tuesday - Friday 2 pm - 6 pm

FOLLOW US

  • Facebook
  • Instagram
  • Vimeo

© 2020 art quarter budapest - Privacy Policy